Facebook ludilo i kolektivno bunilo


Evo da se vratimo malo (ne)svakidašnjim dešavanjima. U novinama nas zasipaju kako smo po broju otvorenih profila na facebook-u među prvima na svetu. Uđite u neku firmu, školu, autobus, smislite instituciju, bar neko će visiti na „fejsu“. Ovoga smo prilično (ne)svesni.

Ipak, novo vreme, nosi novu dimenziju ludila. A ja ne znam kako da ga nazovem, primetio sam ga pre par godina, pri dešavanju nesrećnih slučajeva. Jedan mlad čovek je izgubio život, igrom slučaja imao sam ga među ljudima na facebook-u, krenulo je zasipanje njegovog zida porukama saučešća, tuge, žalopojki. I danas ga zasipaju sa porukama tipa onih u Politicili ili Novostima sa čituljama (prošlo je … dana kako nisi sa nama).

Ali nivo ludila poraste kada se u njega uključi i ožalošćena porodica koja piše na zidu pokojnika. Kao da dotični zbilja negde tamo, ako ima nečega, ima net, sedi i visi na fejsu. Verovatno je projekcija zagrobnog života ranije izgledala kao neki predeo, nešto belo i tako to, zavisi kako je ko gledao. Danas se verovatno na drugom svetu podrazumeva i dobar net, i facebook nalog.

Novi nivo ludila: zastava Facebok Srbije

Negde sam pročitao za čoveka koji je imao pristup nalogu nekoga od preminulih iz porodice, i nakon nekog vremena je počeo da im „lajkuje“ slike i statuse, a zatim i šalje poruke, što je u prvom trenutku šlogiralo rodbinu.

Ipak nova dimenzija ludila koju sam dočekao pre par meseci je nešto potpuno novo. Osoba je izvršila samoubistvo. Zatim je par njenih prijatelja fotografisalo čitulju i tagovalu dotičnu osobu. Kadar nevera, što bi rekao narodni pesnik. Stepenica više u facebook ludilu i kolektivnom bunilu. Ova tema me je zainteresovala, zamislite šta učiniti kad vam se bliži sudnji čas, obrisati nalog? Ostaviti nalog u životu, ili ovlastiti nekoga da ga održava? Postoji slučaj blogera/blogerke koji je iza sebe pripremio unose kako bi ih neko unosio neko vreme i nakon fizičkog nestanka autora.

Zatim sam video predavanje na TED-u

Pogledati, gde predavač priča o tome kako bi to moglo da se radi u budućnosti, gde bi neka vrsta AI-a (ukoliko vam se to čini smisleno) mogla da vas oponaša i ostavlja statuse i postove.

Ipak stepenica više koju sam spoznao u tom morbidnom i bizarnom ludilu se desila juče. Mediji su prvo objavili da je u Novom Sadu pronađena na smrt pretučena devojka. A zatim su objavili da je osumnjičeni njen dečko. Odmah su ga „stalkovali“ na fb-u. I krenulo je, preneli su njegov status, i javili koji je njegov nalog. U kratkom vremenskom periodu, njegov profil je počelo da prati preko 3700 fb profila! (Otprilike poređenja radi profil npr Ramba Amadeusa prati preko 4200 fb profila, ali trebalo je vremena da se dođe do te cifre, Istok Pavlović, koji mu dođe kao neko ko se bavi tim stvarima nema 4000 pratilaca). Lavina je pokrenuta, na njegov status kako će izvršiti samoubistvo mogu da prenesem samo neke od komentara i poruka. Nivo ludila je nenadjebiv. Mislio sam da me ništa više ne može začuditi, ali ovo jeste, od likova (istina u manjini) koji imaju razumevanja za njega, do velikog broja onih koji ga nazivaju pi..om, smradom, ili ga pozivaju da se bije sa njima. Isfrustrirani, iskompleksirani likovi, koje u životu ne biste primetili, zajahali su u svesrdnu pomoć lešinara u medijima na facebook-u.

Ovo ni nadrealisti ne bi mogli da zamisle. Lik ubija devojku na mrtvo od batina, zatim se kači na fejs i govori kako će izvršiti samoubistvo, a u tom trenutku sprema se da beži iz zemlje. Nenadjebivo, i komentar jedan za kraj, da prezentuje nivo ludila i kolektivnog bunila:

 Prijatelju,pazi da metak samo bude sa posvetom! Ja ne mogu da verujem koliko si ti retardiran…. Takvu si p***u imao da k***s,a sad imas samo da glancas metak i lobanju….

P. S. Od svega ovoga, nadam se da će neko da uradi neki stručni rad ili makar neku doktorsku tezu. Nisam sociolog, ali da jesam, ovo bi bilo idealno. Ako već postoji neki rad na ovu temu uputite me, ja i dalje nastavljam da pomno pratim koliko daleko sa ovim morbidnim delirijumom može da se ode.

4 thoughts on “Facebook ludilo i kolektivno bunilo

  1. „Osoba je izvršila samoubistvo. Zatim je par njenih prijatelja uradilo isto.:“

    Stvarno? Niz samoubojstava? Gdje je to bilo? I što se čudiš svemu ovome, sjeti se Gaussa..

  2. Dobra pitanja postavljaš! Ja sam verovao da se u društvenim mrežama, kao relativno novom fenomenu, kriju odgovori na ta pitanja, ali sada sam skloniji tome da su društvene mreže samo nova platorma, ventil za ispoljavanje sociopatskog ponašanja u kom ne oskudevamo i bez interneta. Sada je to samo očiglednije.

    Na linku imaš ponešto o manifestaciji pod nazivom DIGITAL DEATH DAY?
    http://promenaideja.wordpress.com/2010/05/24/virtuelnih-sest-stopa-ispod/

    • Mene samo zanima da li postoji granica ovog ludila, ajde donekle i da razumem to sa izjavljivanjem saučešća na profilu preminulog, mada ih on ne može videti. A i da ih vidi, to bi značilo da je u neku ruku živ, i kome onda izjavljuju to saučešće? Ali ludilo sa tagovanjem čitulje, to je bilo nešto novo. Evo videćemo šta je sledeće, mogli bi sociolozi ozbiljno da porade na tome. Mi smo još nesvesni koliko su nam se društvene mreže uvukle pod kožu…

Ostavite odgovor

