Mala bara puna ekstrema 1. deo


Pogledao sam pre mesec dana film Šišanje. Priča o mladom dečku, koji sabija matematiku, ali čija jedina nesreća je što nesređen upada u svet ideja ekstremne desnice (nacional-socijalizam). Imao sam podeljena mišljenja o ovom filmu. Mislim da je autor i uspeo u pokušaju da prikaže realnu sliku Srbije (onu koji mnogi ne primećuju), ali je i pao u pokušaju da ljudima otvori oči i natera ih da misle (mislim na mlađane nade). Čuo sam da je postalo hit da se klinci šišaju na „ćelavo“.

Da ne dužim, prvo šta me je nateralo na dublju analizu u filmu, jeste način na koji je mladi Novica, nekako suviše lako, uplivao u svet nacizma! Krenuo sam svakodnevnom logikom, ma gde bi neko pametan tako lako upao u takve zamke i slične fore. Međutim, posmatrao sam i istorijski, koliko intelektualaca je upalo u zamku nacional-socijalizma u Nemačkoj? Istina bilo je retkih (što bi rekao Gebels neprijatelja nemačkog naroda :)) kao što su Ajnštajn, Tomas Man, Bertold Breht, koji su videli šta se sprema.

Ovo sam počeo da pišem negde u februaru ove godine, ali pokušaću da nastavim tok misli.

Desnica (ona ekstremna) sve je jača kako kod nas tako i u susednoj nam EU. Vrlo lako se podleže nacionalističkom zanosu i romantičarskim temama.

Spomenuo sam gore Ajnštajna, Mana, Brehta… Ali na primer, mnogi intelektualci su ostali (npr. Verner Hajzenberg, ali on je to pravdao da su tu mladi ljudi kojima je on potreban u okviru Univerziteta u Getingenu). Cela ta genijalna škola fizike se rasula. Ervin Šredinger je zbrisao u Irsku, neki drugi u Ameriku (dalje je istorija).

Ali slične stvari su se na ovim prostorima dešavale devedesetih godina, sada nam neki iz tog doba dolaze sa maskom racionalizma.

Čitao sam prethodnih meseci knjigu Nikolaja Berđajeva – Sudbina čoveka u savremenom svetu (izdavač Logos, Beograd). Berđajev se tamo bavi nacionalizmom iz ugla hrišćanstva ali i ličnosti.

Ali najbolji opis nacionalizma sam našao kod Danila Kiša u „Času anatomije“. Jbt najšokantnije, kada na Google-u ukucate: Danilo Kiš o nacionalizmu, treća referenca je već „Jevrejsko đubre Danilo Kiš“!?!?!?!??

Esej o nacionalizmu pročitajte na:

http://blog.b92.net/text/4962/Danilo-Kis-o-nacionalizmu/

 

Nastaviće se…

Iščekujem komentare 🙂

 

 

 

 

 

 

One thought on “Mala bara puna ekstrema 1. deo

  1. Ništa čudno, nacisti su svoje ideje opravdali modernim filozofskim spoznajama, pa čak i biološkim. Opet, tu se razlikuje intelektualac (koji vidi širu sliku, sa svih aspekata) od stručnjaka.

Ostavite odgovor

